۷ فایده مصرف “نان کامل” برای سلامتی انسان/ جلوگیری از سکته مغزی، دیابت و مرگ زودرس

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، متوسط نان مصرفی هر ایرانی در روز حدود 400 گرم است که البته این میزان بین 300 تا 600 گرم نیز نوسان دارد. با توجه به این که نان، خوراک اصلی مردم کشورمان را تشکیل میدهد، سلامت آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نانی ارزش غذایی دارد که از آرد کامل (آسیاب گندم بهطور کامل) تشکیل شده باشد که به آن، “نان کامل” گفته میشود. منظور از آرد کامل، آردی است که سبوس آن فقط بهمیزان دو تا هفت درصد گرفته شده باشد.
براساس گزارش نشریه هلثلاین، مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف نان کامل، تأثیر زیادی بر پیشگیری از بیماریهای مختلف دارد.
تأثیر نان کامل بر پیشگیری از مشکلات گوارشی
اولین عضوی را که نان آن را تحت تأثیر خود قرار میدهد، دستگاه گوارش انسان است. نان کامل سبب بهبود حرکت روده، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند درد، یبوست و التهاب معده و همچنین تقویت باکتریهای خوب روده میشود.
کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی
تحقیقات نشان میدهد که مصرف سه وعده (28 گرم) غلات کامل در روز میتواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی سالم برای قلب باید شامل غلات کامل بیشتر و غلات تصفیهشده کمتر باشد. نان بهعنوان یک خوراکی مغذی، قادر است از جذب کلسترول بد، افزایش تریگلیسیرید، نوسانات فشار خون، سکته قلبی و مرگومیرها بهعلت ناراحتیهای قلبی جلوگیری کند.
جلوگیری از سکته مغزی با مصرف نان کامل
نان کامل همچنین میتواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند. برخی ترکیبات موجود در غلات کامل مانند فیبر، ویتامین K و آنتیاکسیدانها میتوانند خطر سکته مغزی را کاهش دهند. تجزیه و تحلیل 6 مطالعه روی 250 هزار نفر نشان داد افرادی که بیشتر از نان کامل استفاده میکردند، 14 درصد کمتر از کسانی که مصرف کمتری داشتند، در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار داشتند.
دیدگاه خود را بنویسید.